Kto chce grywalizacji? Kto chce grać?

Grywalizacja wkracza coraz pewniej do kolejnych branż gospodarki jako rewolucyjna metoda zwiększania motywacji i zaangażowania oraz skuteczne narzędzie wywierania wpływu. Od kilku lat zaobserwować można rosnący trend wykorzystania rozwiązań gamifikacyjnych nie tylko w wielkich korporacjach, ale także w mniejszych firmach. O grywalizacji zwykło się już mówić w kontekście silnego trendu biznesowego. I nic nie wskazuje na to, aby moda na tego rodzaju rozwiązania miała przeminąć. Prognozy dla rynku grywalizacji są obiecujące. Błyskawiczny wzrost zainteresowania grywalizacją można także zaobserwować w branży HR.

Grywalizacja – nowy sposób na zarządzanie zespołem
Rynek grywalizacji rośnie w błyskawicznym tempie. Jak wynika z prognoz zawartych w raporcie Markets and Markets, jego wartość do końca 2018 roku ma osiągnąć 5,5 mln dolarów. I jest to wzrost aż o 67% w skali roku. Tak imponujący wynik świadczy o wzroście zainteresowania tego rodzaju formą oraz chęci inwestowania w nowoczesne metody biznesowe. Z badania przeprowadzonego przez Sedlak & Sedlak we wrześniu i październiku 2016 roku wynika, że jedynie co trzeci Polak jest zadowolony ze swojej pracy. Znaczna część pracowników jest także niewystarczająco zaangażowana w swoją pracę. Kadry zarządzające stoją więc przed poważnym wyzwaniem zbudowania odpowiedniej kultury zaangażowania oraz wzrostu satysfakcji z pracy. Motywatory finansowe nie zawsze spełniają swą rolę. Skuteczna może okazać się grywalizacja, którą z powodzeniem wykorzystuje się w wielu dziedzinach.

Branża HR już dawno dostrzegła zalety grywalizacji. Metodę tę coraz częściej wprowadza się w procesy rekrutacyjne i szkoleniowe. Grywalizacja to także skuteczne narzędzie employer brandingowe. Rola gamifikacji jako strategii motywowania i angażowania pracowników rośnie nieustannie. Firmy coraz częściej inwestują w tego rodzaju projekty dążąc do podniesienia efektywności swoich pracowników, ale także do zwiększenia ich kreatywności, czemu rozwiązania grywalizacyjne jak najbardziej służą. Grywalizacja może być z powodzeniem stosowana jako narzędzie wspierające rozwiązywanie realnych problemów w świecie rzeczywistym, głównie poprzez zmianę zachowań, nawyków, czy też nastrojów. Polega na świadomym oraz celowym stosowaniu mechanizmów wykorzystywanych przy tworzeniu gier, dążąc do wzrostu motywacji, zaangażowania oraz lojalności wybranej grupy pracowników.

1. Oddziaływanie na emocje i odpowiedź na potrzeby młodego pokolenia
Jak odpowiedzieć na wymagania, jakie stawiają Millenialsi oraz wybrać najbardziej atrakcyjny dla nich i skuteczny zarazem sposób na rekrutację? Wartość candidate experiance rośnie z roku na rok. Zachęcające wcześniej metody rekrutacyjne nie odnajdują się w rzeczywistości kreowanej przez nowe technologie i emocje. Dlaczego emocje? Pracodawcy mierzą się z przyjmowaniem w progi swoich firm osób młodych, dla których właśnie emocje odgrywają kluczową rolę. I tej szansy na pokazanie swojej osobowości szukają również w pracy. Millenialsi to grupa ludzi urodzonych pomiędzy 1980 a 2000 rokiem, licząca ok. 9 mln osób. Ich potencjał i znaczenie brane jest pod uwagę w różnego rodzaju dziedzinach życia – od procesów zakupowych po rekrutację.
Zaproszenie grywalizacji do procesów rekrutacyjnych nie bez powodu zwiastuje powodzenie. Storytelling, personalizowane produkty, oddziaływanie na emocje – wszystkie te czynniki są kluczem dotarcia do młodego pokolenia. Warto przytoczyć w tym miejscu case study pokazujący zastosowanie grywalizacji w marce Milka oraz projekcie Last Square. Obie marki połączyły siły i z powodzeniem podbiły serca grupy docelowej właśnie dzięki elementom grywalizacji. Za pomocą kodu dołączonego do opakowań czekolady konsument, po wprowadzeniu ciągu znaków, mógł wybrać ostatni kawałek czekolady (w myśl zasady, że najlepsza kostka to ostatnia kostka) i wysłać go bliskiej osobie. Umożliwienie dzielenia się radością i czułością za pośrednictwem małej słodkości przyniosło niesłychany sukces i popularność. Wspomniany case można przenieść na płaszczyznę branży HR i zaproponować kandydatom gry rekrutacyjne i elementy grywalizacji, które podobnie, jak w przypadku Milki, będą angażować, cieszyć i bawić.

2. Wzrost zaangażowania
Zaangażowanie to temat nie tylko modny, ale także fundamentalny w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi. Pracodawcy sięgają po rozmaite narzędzia, dzięki którym zespół zyska motywację do pracy i w pełni odda się powierzonym zadaniom. Już na etapie rekrutacji warto sprawdzić siłę powodów, dla których kandydat zdecydował się aplikować. Ocena argumentów oraz umiejscowienie ich na mapie przyszłych obowiązków oraz oferowanych przez firmę warunków pozwoli zapobiec zniechęceniu oraz rezygnacji z pracy zaledwie po kilku dniach. Pracownik zaangażowany to pracownik wydajny, umiejętnie i chętnie budujący relacje ze środowiskiem wewnętrznym i zewnętrznym.

Kwestia zaangażowania w pracę jest szczególnie ważna w przypadku stanowisk, które wiążą się z obsługą i relacją z klientami. Nieprzychylność, szorstkość i demotywacja pracowników wpływa na jakość obsługi klienta i jego wrażenia związane z firmą, czyli warunkuje podjęcie decyzji o ponownej transakcji. Po elementy grywalizacji w ramach działań zwiększających zaangażowanie pracowników sięgnęły Duńskie Koleje Państwowe. Wykorzystany system umożliwił przyznawanie nagród i docenienie pracowników wykazujących najwyższy poziom zaangażowania. Zdrowa realizacja spowodowała rejestrację w systemie ponad 70% pracowników oraz zgłoszenie prawie 200 oddolnych inicjatyw, które miało poprawić jakość obsługi klientów. Atrakcyjność systemu, gdzie pracownicy dzielili się swoimi sukcesami i otrzymywali pochwały od swoich przełożonych spotkała się z dużym entuzjazmem.

3. Potencjał szkoleniowy
Tradycyjne szkolenia przeprowadzane w towarzystwie standardowych tablic czy flipchartów powoli trafiają do lamusa. Uczestnicy kursów nie chcą brać udziału w nużących warsztatach, z których niewiele zapamiętają. Kilka czy nawet kilkanaście godzin spędzonych na szkoleniu, podczas którego konieczne jest słuchanie głosu jednego prowadzącego jest nie lada wyzwaniem dla percepcji słuchaczy. W zamian można zaproponować gry symulacyjne, które szczególnie zachęcają, wręcz wymuszają na uczestnikach podjęcie aktywności. Nauka poprzez zabawę cieszy wszystkich, niezależnie od posiadanego wieku czy też wykształcenia.

Umiejętnym zastosowaniem elementów grywalizacji mającej na celu wzrost zaangażowania pracowników w proces szkoleniowy wykazała się Grupa PZU. Firma zrealizowała projekt “Inspiratorium Menedżer 2.0” wdrożony przez Gamfi, którego zadaniem było zmotywowanie pracowników do podjęcia nauki i rozwoju. Rolę nośnika pełniła platforma edukacyjna wzbogacona treściami merytorycznymi podzielonymi na misje, filmami wideo, e-bookami i quizami. Każda osoba korzystająca z platformy mogła realizować zadania, przyswajać wiedzę i jednocześnie zdobywać punkty przeliczane na nagrody. Z udostępnionej platformy już po dwóch tygodnia od startu projektu skorzystało ponad 600 pracowników PZU. Dlaczego projekt spełnił oczekiwania zespołu PZU? Ponieważ pracownicy zyskali możliwość kierowania się swoimi preferencjami podczas wyboru i mogli realnie decydować o przyswajanych treściach szkoleniowych.

Wdrożenie grywalizacji w firmie do zarządzania personelem to jeden z najczęściej wykorzystywanych obszarów tego rodzaju metody. Gamifikacji poddać można zarówno proces rekrutacji oraz związane z tym pozyskiwanie talentów, jak i zarządzanie pracownikami, zwłaszcza w formie ciekawych i skutecznych szkoleń, a także pozapłacowych benefitów. Grywalizacja wspiera aktywizację, a także przyczynia się do wzrostu motywacji i zaangażowania, wpływając tym samym na silną identyfikację z firmą. Poddanie poszczególnych procesów w firmie grywalizacji sprawia, że pracownicy zdecydowanie chętnie angażują się w różne projekty. Wszystko za sprawą zaspokojenia ich potrzeby rozrywki, która w przypadku obecnego pokolenia zdaje się być wyraźnie silna. Dzięki grywalizacji pewnych procesów, przedsięwzięcia stają się dla pracowników bardziej atrakcyjne, a to z kolei sprawia, że chętniej im się oddają, wykazując większą kreatywność, a także poświęcając swój czas i zaangażowanie.

Źródła:
http://www.forbes.pl/millenialsi-pokolenie-y,artykuly,205930,1,1.html
http://www.polskieradio.pl/42/275/Artykul/1607555,Millenialsi-wkraczaja-na-rynek-pracy-Jakimi-sa-podwladnymi-a-jakimi-szefami
http://grywalizacja24.pl/grywalizacja-w-firmie-dunskie-koleje-panstwowe-case-study/
http://grydaktyka.pl/wp-content/uploads/2016/11/grydaktyka-opracowanie.pdf

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

− 4 = jeden