Generujemy dobre pomysły: Design thinking

Wymyślamy, rozmyślamy i… odkrywamy. Kilkadziesiesiąt lat na świecie, od kilku w Polsce. Ludzie wykorzystują design thinking do rozwoju swoich biznesów. O czym mowa? Design thinking to proces, który pomaga znaleźć innowacyjne rozwiązania. Nowy produkt, usługa lub zmiana wewnętrznych procedur. Korzystają mniejsze i większe organizacje, instytucje publiczne czy organizacje pozarządowe. O co w tym wszystkim chodzi? Skąd popularność metody?

Kreatywne podejście do zmiany – odkrywaj i twórz!

Design thinking łączy w sobie kreatywność i innowacyjność, skupia uwagę na znalezieniu rozwiązań, które koncentrują się na potrzebach przyszłych użytkowników lub klientów.

Jaki jest następny krok? Odkryj, definiuj, kreuj pomysły, twórz prototypy, testuj, wdrażaj! Całość poprzedzona jest określeniem wyzwania, z którym chcemy się zmierzyć oraz zbudowaniem zespołu projektowego i zorganizowaniem przestrzeni do pracy.

Proces projektowy opiera się na wykorzystaniu konkretnych narzędzi i współpracy interoperacyjnego zespołu. Charakterystyczne jest również skupienie się na obserwacji zachowań i potrzeb użytkowników i generowanie na tej podstawie pomysłów. W ostatnich fazach projektowych przeprowadza się także prototypowanie i testowanie przyszłych rozwiązań, zanim zostaną one wdrożone.

Design thinking łączy ludzi!

Oprócz zewnętrznego efektu w postaci nowych produktów lub usług, wykorzystanie design thinking wpływa na sposób pracy wewnątrz organizacji. W ramach zespołu projektowego spotykają się ludzie o różnych specjalizacjach i doświadczeniach. Praca interdyscyplinarnego zespołu umożliwia spojrzenie na dane wyzwanie z różnych perspektyw, a łączenie ludzi z różnych działów pozwala na wykorzystanie potencjału, który na co dzień jest rozproszony. Metoda design thinking porządkuje również procesy, które w danej organizacji powinny prowadzić do tworzenia innowacyjnej oferty. Poszczególne etapy stanowią logiczne przejście od identyfikacji potrzeb odbiorców, przez generowanie pomysłów, po testowanie i wdrażanie rozwiązań. Na każdym z etapów wykorzystuje się z kolei metody pracy i narzędzia spośród szerokiego wachlarza mniej lub bardziej znanych, jak np. badania jakościowe i ilościowe, persony, mapy podróży użytkowników, burza mózgów czy papierowe modele. Design thinking jest procesem, który pozwala w łatwy sposób wdrożyć w organizacji techniki kreatywnej pracy oraz ułatwia szybkie planowanie i weryfikowanie kierunków, w których chce podążać.

Jak wykorzystali to inni?

Ciekawym przykładem wykorzystania design thinking w praktyce może być australijska firma SENSIS, która w swojej ofercie ma m.in. książki telefoniczne on-line. Historia przedsiębiorstwa sięga 1880 roku i… pierwszych papierowych książek telefonicznych. Firma poszukując nowych kierunków dla swojej działalności, w ciągu całego procesu przetestowała ponad 65 różnych pomysłów – od aplikacji wyszukiwania produktów po narzędzia do łączenia przyjaciół wokół marek, które kochają. Ostatecznie zespół zdecydował się na wdrożenie aplikacji Skip, która miała poprawiać ludziom poranki. Pomysł opracowany przez zespół w SENSIS m.in. łączy zajętych mieszkańców podmiejskich dzielnic z ich ulubioną latte czy oddaje świeżą kanapkę w ręce taty, który zaspał. Aby zrozumieć, jak ta aplikacja może działać w świecie rzeczywistym, zespół odwiedził okolice Melbourne, próbując zrozumieć wszystkie relacje stojące za doskonałą filiżanką kawy. Pracownicy spotykali się bezpośrednio z właścicielami kawiarni i ich klientami, gromadzili dane i obserwowali zachowania, w wyniku czego udało im się uruchomić aplikację zaledwie 10 tygodni po opracowaniu pierwszego prototypu.

Jak działa Skip? Klient pobiera aplikację, która bezpośrednio z telefonu łączy się zdalnie z jego ulubioną kawiarnią. Następnie wysyła swoje zamówienie oraz podaje czas, kiedy je odbierze. Otrzymuje potwierdzenie, płaci telefonem, a po przybyciu do kawiarni mija kolejkę odbierając zamówienie. Skip sprawia, że w trakcie zabieganych poranków kupowanie kawy i posiłków stało się wygodniejsze, klienci średnio czekali o 3 minuty krócej a kawiarnie zaoszczędziły ok. 30 sekund na każdym zamówieniu. Najbardziej imponujący jest fakt, że w zaledwie dziesięć tygodni klienci korzystający z aplikacji zaczęli wydawać cztery razy więcej pieniędzy niż podczas pierwszego zamówienia. Ponadto właściciele kawiarni mają dostęp do danych i analiz pomagających przewidzieć sprzedaż, dzięki czemu cały proces obsługi może stać się bardziej efektywny. Sukces Skip jest interesujący, ale zmiany w samej firmie SENSIS również były rewolucyjne. Członkowie zespołu stali się zwolennikami procesu, który wykorzystali do stworzenia nowej usługi. Firma zaczęła stosować świeższe podejście do projektowania i rozwoju usług. Ponadto firma zgodnie ze swoją strategią stworzyła nową ofertę wokół obszaru zapoczątkowanego podczas rozwoju książek telefonicznych – połączyła ludzi z tym, co kochają.

Design thinking w organizacji

Proces projektowy można wykorzystać do zmiany samej organizacji. Poszczególne kroki mogą posłużyć do zidentyfikowania problemów wewnętrznych i wygenerowania przez samych pracowników rozwiązań, które np. zmienią procesy lub zwiększą efektywność pracy. Ponadto przybieranie perspektywy użytkownika powinno dać nie tylko usprawnienie dotychczasowych metod pracy, ale również stworzyć rozwiązania, które jak aplikacja Skip w odniesieniu do klientów kawiarni, poprawią codziennie doświadczenia pracowników związane z przebywaniem w środowisku pracy.

Z całą pewnością warto zainteresować się procesem design thinking oraz możliwościami jego wdrożenia w organizacji. Pierwszym krokiem powinno być wykształcenie moderatorów, którzy będą potrafili przeprowadzać zespoły przez kolejne etapy pracy projektowej, a następnie dopasowanie procesu do charakterystyki firmy.

Zapraszamy na kreatywne warsztaty!

Design thinking

1 Komentarz

  • Katarzyna Katarzyna napisał(a):

    Bardzo ciekawy artykuł! Design Thinking to fantastyczna technika! Polecam każdemu! Genialne narzędzie generowania nowych rozwiązań czy po prostu rozwiązywania problemów. I to skupienie na osobie -personie jest p prostu genialne. Kto nie próbował – warto! Warto pójść na szkolenie z DT, bo uczy spojrzenia na – czasem stary iż znany – problem z zupełnie innej strony!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

+ 17 = osiemnaście