6 ZNAKÓW OSTRZEGAWCZYCH, GDY NAJLEPSI PRACOWNICY CHCĄ ODEJŚĆ

Right and left arrow http://barnimages.com/

Co zrobić, gdy nasi najlepsi, najzdolniejsi pracownicy chcą odejść? Czasami kluczowym elementem wysiłku w celu zatrzymania talentów jest umiejętność rozpoznania, kiedy rozglądają się za, w ich mniemaniu, atrakcyjniejszym miejscem dla siebie, „zieleńszą trawą” i znalezienie sposobów na zwiększenie ich lojalności.

Ale to, co trzeba zobaczyć w pierwszej kolejności to „czerwone lampki”, które wskazują, że pracownik jest w trakcie takiego poszukiwania. Najważniejsze z nich, to:

1. OPIESZAŁOŚĆ W PRACY

Oczekujesz, że najlepsi pracownicy będą konsekwentnie wykonywać pracę najwyższej jakości w terminie. Zatem powinno być łatwe do wykrycia, gdy ich praca zaczyna robić się niestaranna. Sporadyczna wpadka może niczego nie oznaczać. Jednak przedłużające się uchybienia w jakości i wydajności powinny Cię zaniepokoić. To może być znak, że w pracowniku wzrosła niechęć do swojej pracy i jest gotowy odejść z firmy.

2. POJAWIAJĄ SIĘ „KRAWATY”

Jeżeli pracownik, który zazwyczaj ubiera się swobodnie, nagle, kilka razy w tygodniu zaczyna nosić marynarkę, żakiet – a nie uczestniczy po godzinach w bankietach charytatywnych – to znak ostrzegawczy.

Oczywiście, jest możliwe, że po prostu „odświeżył szafę” lub „zmienił styl”, ale jest o wiele bardziej prawdopodobne, że ubiera się na rozmowę kwalifikacyjną u innego pracodawcy.

3. PRACA W NIETYPOWYCH GODZINACH

Jeśli pracownik do tej pory punktualny, zaczyna pojawiać się później i wychodzić wcześniej, w ostatniej chwili prosi o dzień wolny – nadszedł czas, aby się martwić. Nietypowe prośby o przysługujące dni urlopu, także mogą być objawem, że pracownik próbuje wykorzystać pozostałą część opłaconego czasu wolnego przed porzuceniem „okrętu”.

4. IZOLACJA

Pracownik, który zajmuje się osobistymi rozmowami w czasie pracy, nierzadko w ukryciu i odbywa częste spacery szukając samotności, to mogą być powody do niepokoju. Pracownik może rozmawiać z łowcami głów, choć oczywiście, może się okazać, że ma prywatny problem do rozwiązania. Nie należy wyciągać pochopnych wniosków, ale przedłużające się dziwne zachowanie prawdopodobnie oznacza, że albo sprawy osobiste są sprzeczne z pracą, albo jest już jedną nogą za drzwiami.

5. UJAWNIA SIĘ „NARZEKACZ”

Jeśli niegdyś miły pracownik nagle przejawia nieprzyjemne zachowania i zaczyna narzekać na współpracowników, to jest mało subtelna wskazówka, że coś jest nie w porządku.

Jest to niepokojące z dwóch powodów:

– pokazuje, że pracownik jest rozczarowany swoją pracą lub samym pracodawcą;

– jego narzekania mogą uczynić z innych pracowników malkontentów.

6. DUŻE ZMIANY ŻYCIOWE

Narodziny dziecka, utrata bliskiej osoby, małżeństwo, rozwód lub nagła choroba wymagająca ciągłego leczenia to duże zmiany życiowe, które mogą wpłynąć na zmianę w postrzeganiu własnej kariery.

Również te wszystkie zmiany są powodem, aby usiąść z pracownikiem i pozwolić mu otworzyć się w rozmowie na temat przyszłych planów dotyczących pracy. Zaniedbanie tej komunikacji może skutkować niespodziewanym wakatem na kluczowym stanowisku.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

− sześć = cztery