Zaangażowanie pracowników vs motywacja – czyli co?

Organizacje osiągają lepsze wyniki, gdy zespół zasilają ludzie doświadczeni, kreatywni, z pasją. Oczywiście! Są oni fundamentem sukcesu firmy. Zatem co zrobić, by zaangażowanie pracowników utrzymać na odpowiednim poziomie?

Natrafiamy na przeszkody…

Z raportu „The Quantum Workplace 2015” wynika, że 31,4% pracowników nie jest zaangażowanych, 24,3% „tylko wykonuje” zlecenia, a 7,1% zaś nie jest zaangażowanych w ogóle. Z zestawienia „State If Global Workplace” przygotowanego przez Instytut Gallupa wynika, że w wykonywanie powierzonych działań angażuje się 13% pracowników. Natomiast raport APD „Okiem europejskich pracodawców 2015/2016” przedstawił niepokojące dane, iż zaangażowanie pracowników utrzymuje się na niskim poziomie a poziom stresu wzrasta. 44% badanych przyznało, że odczuwa stres w miejscu pracy.

Skąd te dane w raportach? Zanim rzucimy się w wir pracy, wskaźników i projektów, zastanówmy się co powoduje, że ludzie przestają odczuwać szczęście z wykonywanej pracy? Zacznijmy od początku. Nie tylko wysokie zarobki i stabilność zatrudnienia sprawia, że zaangażowanie pracowników utrzymuje się na wysokim poziomie. Wyobraź sobie kreatywne, temperamentne osoby, które wykonują codziennie rutynowe, mało ambitne obowiązki. Zaczyna im brakować spontaniczności i emocji, które dają nowe zadania. Ba! Nikogo nie interesują nowe pomysły, bo jak twierdzi przełożony „wszystko działa”. Może i działa. Ale zaangażowanie pracowników systematycznie spada.

Wspólny cel = zaangażowanie pracowników

Pamiętaj! Ludzie potrzebują wspólnych celów. Rozmawiaj o powstających wątpliwościach, pokaż jak praca całego zespołu jest niezbędna do funkcjonowania organizacji. Ludzie lubią czuć się potrzebni, lubią gdy dziękuję się im za pracę. Zaangażowanie pracowników wzrasta, gdy ich pomysły zaczynają być kolejnymi ważnymi elementami układanki. Rozwija się innowacyjność a  pracownicy chcą się wykazać.

Buduj współpracę…

Motywacje i zaangażowanie pracowników podtrzymuje informacja zwrotna, nie tylko przy finalizacji projektów, ale co istotne w trakcie bieżących zadaniach. Wysyłanie sygnałów, że jesteśmy zadowoleni z wykonanego zadania lub jakie mamy dalsze oczekiwania zachęca do wymiany doświadczeń. Chwalenie, dostrzeganie starań pracowników, nawet w codziennych i rutynowych zadaniach, oraz nagradzanie zwiększy zaangażowanie.

Przekazuj informacje na bieżąco, rozmawiaj, monitoruj, słuchaj opinii. Co więcej, odpowiednio dobieraj ludzi na stanowiska, buduj zaufanie i więź w zespole. Po prostu zachęć swój zespół do współpracy. Budowanie zaangażowania w organizacji to pracochłonny proces, który wymaga wiele cierpliwości i dobrania odpowiedniego stylu kierowania, nie możesz pozwolić sobie na zarządzanie ludźmi metodą prób i błędów.

 

Motywowanie indywidualne i zespołowe – Zobacz więcej

Akademia Menedżera: Zarządzanie zespołem – poziom I – Zobacz więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

+ trzynaście = dwadzieścia jeden