Zarządzanie stresem! Cztery pomocne wskazówki

Praca nad sobą i zarządzanie stresem to proces, na który potrzebujemy czasu, jednak im szybciej zaczniemy tym więcej zyskamy. Stres dopada nas całościowo, jednocześnie wpływa na sposób myślenia, na ciało, na to jak reagujemy i na nasze emocje. Nasze możliwości, czyli zasoby jakie posiadamy są kluczem do redukcji stresu. Oto kilka wskazówek, jak radzić sobie ze stresem.

Pracuj nad świadomością swoich zasobów.

Obszar naszego myślenia to pierwsza i jedna z najmocniejszych sfer działania, na którą wpływa sytuacja stresowa. Gdy dzieje się coś w naszym otoczeniu co na nas wpływa, to w pierwszej kolejności zaczynają zmieniać się nam myśli. Przypomnij sobie ostatnią sytuację stresującą i sprawdź jakie myśli towarzyszyły Ci w tym czasie, np. szef wzywa Cię nagle do swojego gabinetu. Często pierwszą myślą będzie „co zrobiłam/em nie tak.” Taka myśl ma niesamowitą moc, gdyż sprawia, że zamiast pewni siebie, wierzący w swoje umiejętności i sukcesy, do gabinetu szefa wchodzimy przerażeni z przekonaniem, że popełniliśmy jakiś straszny błąd, za który zaraz poniesiemy konsekwencje. Wchodzimy bardzo zestresowani. Jeśli wiesz, czyli masz świadomość, że właśnie w trudnych, stresujących sytuacjach przychodzą Ci do głowy myśli negatywne, osłabiające twoje zasoby, robisz duży krok do tego by stres łagodzić. Skupiając uwagę na swoich mocnych stronach, szukając w myślach sytuacji, które zakończyliśmy pozytywnym efektem wzmacniamy siebie i budujemy zasoby. Poznając sytuacje, czyli adoptując się do niej łagodzimy napięcie, takie poznawanie wymogów sytuacji, uczenie się jej to naturalna postawa. Przypomnij sobie pierwsze tygodnie pracy w nowej  firmie, czy nie było tak, że nawet najprostsze zadania powodowały u Ciebie wzrost stresu? Działo się tak, gdyż były to sytuacje nowe, nieznane. Warto poznać sytuacje, nazwać ją i zastanowić się jakie mamy możliwości działania, by zredukować stres. Zmiana naszego myślenia to zmiana innych reakcji naszego organizmu.

Wzmacniaj swoje ciało
Myśli, które obniżają naszą pewność siebie, otwartość na nowe wyzwania i co za tym idzie wzmacniają poczucie stresu wpływają także na zmiany w naszym ciele. Reakcja może być bardzo różna, tak różna jak różnią się ludzie miedzy sobą. Jedni odczuwają skręt kiszek, inni napięcie w okolicach karku, jeszcze inni czują, że serce wyskoczy im zaraz z piersi. Co warto zrobić?  Nauczyć się prostych metod pracy z oddechem. Wystarczy zaledwie 35-40 sekund ćwiczenia oddechu połączonego z liczeniem, by nasz organizm powrócił do normy, by uspokoiło się ciśnienie, by oddech się wydłużył i stał bardziej regularny. Dla ciała ważne jest też by było wydolne, co oznacza by nasza kondycja była dobra, regularne ćwiczenia, ruch, to podstawa budowania zasobów dla naszego ciała. Bieganie to jedna z metod pracy nad kondycją fizyczną, to także metoda redukcji stresu. Podczas biegania wstrzymywana jest produkcja katecholamin – substancji, które powodują napięcie nerwowe. Bieganie poprawia pracę mózgu, po 20 minutach truchtu łatwiej się skoncentrować. Bieganie uwalnia endorfiny! Jeśli do tej pory, czas po pracy spędzałaś/eś na kanapie z kieliszkiem czerwonego wina lub szklaneczką złotego trunku, zacznij od spacerów i stopniowo przechodź do marszobiegów. Zdecydowanie poprawisz zasoby twojego ciała, a fizjologia to jeden z czterech ważnych filarów naszego działania do łagodzenia stresu.

Pracuj nad swoim zachowaniem
Jeśli w myślach osłabiamy swoją pewność siebie, w ciele zaczynamy spinać wszystkie mięśnie co powoduje ból głowy, to zmierzamy do postawy uległej, bo przecież jak tyle się dzieje to naprawdę nie mamy siły przeciwstawić się i ulegamy. Ulegamy sytuacji stresowej zamiast asertywnie reagować, bo to właśnie asertywność jest zachowaniem pomocnym w redukcji stresu. Postawa asertywna to także profilaktyka stresu. Pracując nad relacjami i swoimi zachowaniami wzmacniamy siebie, co wpływa pozytywnie na to jak patrzymy na świat i sytuacje trudne, czyli wpływa na nasze myślenie, a my wracamy do punktu pierwszego. Postawa asertywna zwiększa pewność siebie i obniża napięcie, rozbraja złość i niezadowolenie. Stawianie granic w relacjach, obrona w sytuacji trudnej, umiejętność wyrażenia swojego zdania także krytyki i oczywiście umiejętność odmowy będą niezbędnym wachlarzem zachowań w sytuacji stresującej. Asertywność pozwala też na konstruktywne wydobywanie emocji, które przy stresie mocno odczuwamy.

Akceptuj emocje
To emocje często są elementem, z którym myśląc o stresie chcemy sobie poradzić. Pojawiają się nam jako jeden z pierwszych i najbardziej dotykających czynników, chętnie nie czulibyśmy nic. Jednak nie jest to dobry kierunek, pozbycie się emocji nie jest konstruktywne. Warto wiedzieć, że każda emocja ma swoje zadanie, np. strach daje nam informacje o zagrożeniu, którego warto unikać, powoduje wystrzał adrenaliny, która uaktywnia nasze mięśnie i nie tylko, po to byśmy potrafili szybko uciec lub stanąć do walki. Czy jest więc negatywna i mamy się jej pozbyć – zdecydowanie nie! Podobnie jest ze złością, bezsilnością, etc. Świadomość emocji to klucz do zrozumienia naszego stresu, czyli do zwiększania naszej wiedzy w tym obszarze, wiedzy bardzo cennej, bo wiedzy o nas samych. Poznając własne emocje, łącząc je z reakcjami naszego ciała i myślami budujemy zasoby, by w każdej kolejnej sytuacji stresowej czuć się silniejszymi i bardziej odpornymi, a co za tym idzie zachowujemy się racjonalnie, efektywnie i asertywnie.

Gdy wybierzesz jeden z opisanych wyżej obszarów zobaczysz, że sytuacje, które wcześniej obciążały Cię, teraz stały się po prostu kolejnymi punktami na Twojej liście do sukcesu. Powodzenia!

 

Zarządzanie stresem – Zobacz więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

osiemdziesiąt dwa − siedemdziesiąt dziewięć =