Komunikacja i zarządzanie zespołem, gdzie leży podstawa dobrego podejścia?

Styl kierowania ludźmi we współczesnych organizacjach opiera się na kilku niezbędnych filarach, jednym z nich jest podejście do przywództwa, czyli styl zarządzania ludźmi. Tu od kilku lat prym wiedzie podejście sytuacyjne według Kena Blancharda. Odpowiedź na pytanie jaki jest najlepszy sposób zarządzania ludźmi brzmi – „to zależy… „ Zależy od wielu czynników. I tu otwiera się ogromne pole znaków zapytania, a także możliwości narzędziowych.

Głównym jego założeniem jest zmienność podejścia i uwzględnianie wielu aspektów takich jak osobowość pracownika, temperament czy umiejętności. Polega na dostosowywaniu stylu do osoby i sytuacji. „To zależy” odnosi się też do sposobu komunikacji z ludźmi. Z jednym pracownikiem dogaduje nam się lepiej a z innym gorzej, czemu tak się dzieje? To może trywialne, jednak różnimy się znacząco. By dobrze zrozumieć swojego pracownika i współpracownika, a także i siebie warto poddać się testom, których na rynku polskim jest teraz bardzo wiele. Jednym z bardziej popularnych jest „kolorowanie ludzi” czyli DISC.

Ja jednak chce opowiedzieć parę słów o narzędziu, które łączy ze sobą DISC, TEAMS i VALUES. To narzędzie opisuje pracownika w trzech obszarach, dzięki czemu pozwala lepiej zrozumieć jego zachowanie, relacje w zespole, sposób komunikowania się i wypełniania powierzonych mu zadań. Mowa tu o „trójwymiarowym” narzędziu diagnostycznym D3™. DISC to 4 style zachowań, opracowane na podstawie badań amerykańskiego psychologa, Williama Marstona. Analizując ludzkie zachowania w konkretnym środowisku i w konkretnych sytuacjach,  okazało się, że ludzie o podobnych stylach zwykle bardzo podobnie się zachowują. Co ciekawe, każdy z nas ma w sobie te 4 style zachowań, ale w różnym stopniu ich intensywności; DISC to skrót od angielskich określeń poszczególnych stylów: Dominant (Dominujący), Influencing (Wpływowy), Steady (Stały), Compliance (Sumienny). TEAMS mierzy poziom 5 ról zespołowych, wskazując te, które badany preferuje pełnić w zespole. Poddając badaniu wszystkich członków zespołu, widzimy, które z tych ról dominują w zespole, a których brakuje, aby zespół osiągał jeszcze lepsze efekty. Daje nam to też informacje jak rozkładać zadania w zespole.

Role zespołowe

Kreator – generuje pomysły, tworzy kreatywne, nieszablonowe rozwiązania;

Realizator – jest zorientowany na wykonanie zadania, działa zgodnie z planem, implementuje rozwiązania.

Analityk   jest dokładny, kontroluje jakość, myśli o udoskonalaniu procesu, waży ryzyko względem potencjalnych efektów.

Manager – buduje zespół, wyznacza mu cel, nadzoruje realizację zadania.

Strateg – poddaje pomysł i tworzy rozwiązania możliwe do zrealizowania, uwzględniające potrzeby rynku.

Ostatnią jednak jakże istotną analizą jest VALUES, która mierzy wewnętrzny system wartości, którymi kieruje się badany przy podejmowaniu decyzji. Czyli jest sednem naszego działania.

Cztery wartości 

Lojalność – wysoki wynik świadczy o tym, że badany jest lojalny tak wobec osoby, jak i systemu i podejmuje decyzje, kierując się właśnie tą wartością.

Niezależność – osoba kierująca się tą wartością, lubi wolność, chce działać według własnych zasad i mieć możliwość wyrażania siebie.

Równość – wysoki poziom tej wartości mówi o tym, że badana osoba oczekuje równego traktowania, tych samych zadań i przywilejów dla wszystkich, bez wyjątku.

Sprawiedliwość – osoba z wysokim poziomem tej wartości jest skłonna do kompromisów, jest elastyczna co do zasad, ale nie zapomina o celu, który ma osiągnąć.

Dobre poznanie siebie i swoich pracowników pozwala zrozumieć wiele, przełamywać bariery i znacząco wpływa na poziom efektywności. To jakie kolory dominują w moim stylu zachowania, jakie preferuje role i co mną kieruje na poziomie wartości jest często kluczem do prawidłowej komunikacji. Jak często stajesz w sytuacji, gdzie komunikacja zawiodła, pojawił się niekonstruktywny konflikt, jest drobne nieporozumienie lub po prostu z daną osobą nie działasz na tych samych falach? A może to nie fale tylko wasze style zachowania bardzo się od siebie różnią, wystarczy je poznać i dostosować sposób komunikacji do sytuacji.

Dla mnie podstawą dobrego podejścia do pracownika jest zrozumienie go i dostosowanie do jego sytuacji stylu komunikacji i zarządzania, aby to było możliwe niezbędna jest dobra analiza!

 

Polecane szkolenie:

Efektywna komunikacja w biznesie

Zobacz więcej

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

+ jeden = 4