Przegląd branży szkoleniowej

Polski rynek szkoleniowy rozwija się dynamicznie. Popyt na usługi trenerskie jest duży, ale ciągła konkurencja zmusza do proponowania niestandardowych, różnorodnych usług. Koniec roku skłania nas do podsumowań – jakie panują trendy w branży szkoleniowej?

Wymagania uczestników

Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jak często firmy korzystają z zewnętrznych szkoleń, gdyż jest to uzależnione od wielu czynników. Nie bez znaczenia, pozostaje kwestia ekonomiczna czy wielkość, branża i wewnętrzna polityka organizacji. Jednak coraz częściej pracodawcy widzą potrzebę, by podnosić kwalifikacje swoich pracowników za pomocą warsztatów i szkoleń.

Firmy szkoleniowe swoją ofertę dostosowują do wymagań rynkowych, które z roku na rok są większe. Licząca się firma dysponuje profesjonalną kadrą trenerów i różnorodną ofertą. Zapotrzebowanie na rynku szybko się zmienia i ściśle wiąże z preferencjami pracodawców i ich pracowników. Ze szkoleniami jest podobnie, jak z sezonowo obleganymi kierunkami studiów. Ich popularność uzależniona jest od zmian i potrzeb rynku pracy. Uczestnicy poszukują nieszablonowych, praktycznych warsztatów, gdzie przy powstawaniu programów szkoleniowych uwzględniono zmieniające się realia na rynku. Oczekują także informacji zwrotnej i monitorowania zadań wdrożeniowych.

Wewnętrzna polityka firmy

Jak osiągnąć wysokie wyniki i konkurencyjność na rynku? Odpowiedź wydaje się prosta, potrzebni są wykwalifikowani pracownicy. Obecnie dużym zainteresowaniem cieszą się szkolenia  z kompetencji menedżerskich i biznesowych czy obsługi klienta. Najczęściej w szkoleniach biorą udział pracownicy średnich i dużych firm, znacznie rzadziej z mikro i małych przedsiębiorstw. Firmy, które najczęściej inwestują w szkolenia, to te które osiągają wysokie dochody, dynamicznie się rozwijają lub korzystają z nowoczesnych technologii, co jednocześnie wymaga inwestycji w kadry.

Branża informatyczna, finansowa, telekomunikacyjna i telemarketingowa chętnie szkoli wewnętrznych pracowników. W tych branżach często zmieniają się trendy, pojawiają się nowinki technologiczne i klienci więcej wymagają. Na szkolenia przychodzą pracownicy, którzy mają doświadczenie zawodowe, wiedzę merytoryczną i potencjał, ale dostrzegają u siebie pewne luki kompetencyjne. Każdy z nich wymaga indywidualnego podejścia i oczekuje szkolenia „szytego na miarę potrzeb”.

Czy musimy rozwijać kompetencje miękkie

Zainteresowaniem cieszą się szkolenia z rozwoju umiejętności osobistych. Korzysta z nich coraz częściej kadra kierownicza średniego i wysokiego szczebla. Szkolenia w zakresie zarządzania czasem, asertywności w biznesie czy rozwiązywania konfliktów w zespole są niezbędne dla usprawnienia komunikacji z pracownikami i efektywnego zarządzania. Natomiast menedżerowie firm coraz częściej korzystają z indywidualnych spotkań w zakresie doradztwa i coachingu. Z kolei na warsztaty z zarządzania stresem przychodzą osoby, które pragną nauczyć się panować nad swoimi emocjami. Umiejętne wykorzystanie kompetencji psychospołecznych przydaje się także przedstawicielom zawodów technicznych, którzy posiadają wiedzę specjalistyczną, ale niekoniecznie umiejętność zaprezentowania produktu lub nawiązania i budowania relacji z klientem.

Firmy szkoleniowe starają się być coraz bardziej zindywidualizowane, by odpowiadać na potrzeby swoich klientów. Treningi, warsztaty lub coachingi są stałym punktem w firmowym budżecie, ponieważ inwestycja w pracownika to wydatek, który zaprocentuje zyskiem w przyszłości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

cztery + dwa =